perjantai 31. lokakuuta 2014

Oppimistehtävä kytkimen purku ja kasaus

Puramme koulun bmw:n 323i (1995-1997) moottorista kytkimen ja vaihteiston


Kävimme tulostamassa ohjeet purkamista/kasaamista varten.

Aloitamme purkamisen ottamalla vaihteiston irti

Pulttien irroittamisen jälkeen starttimoottori irti ja kiskotaan vaihteisto/kytkinkotelo irti

Kytkimenkotelo irroitettuna

Tarkastimme painelaakerin ja se oli kunnossa. 





Seuraavaksi kytkimen kimppuun.
Puramme kytkimen.


Paineasetelma irroitettuna
Tässä vaiheessa olisi hyvä tarkastaa että missä kunnossa kytkinlevy on.


Kaksoismassavauhtipyörän tehtävä on tasata moottorin pyörimistä ja näin vähentää tärinää ja muuta ylimääräistä liikettä Vauhtipyörän ulkokehällä on hammastus starttia varten.



Kytkimen keskitys työkalua käytämme kasatessa että kytkin levyn saa suoraan.


Asennetaan vaihteistoa takaisin.
Vaihteistoa kytkettäessä takaisin olisi hyvä rasvata kytkin akseli , painelaakerin liukupinta

Tässä laitamme vaihteistoa takaisin paikalleen.



Kytkimen toimita.
Kun painat kytkinpoljinta neste siirtyy pääsylinteristä työsylinteriin. Kytkimen työsylinteri työntää irroitushaarukkaa jolloin painelaakeri painaa paineasetelman tähtilevyjousta ja kytkinlevy vapautuu kitkapintojen välistä. 


Kytkimen irroittaminen ja kasaaminen oli mielestäni ihan mukava homma ja aika helppo koska oli harjoitus moottori jo valmiiksi irroitettu.

Tomi R , Panu H , Joonas H 

















Ei kommentteja:

Lähetä kommentti