Sähkötehtäviä 1 startti
Tässä on ankkuri ja ankkurikäämit.
Kommutaattoriliuskat(kupariset).
Kommutaattorin avulla saadaan ankkurikäämin virta oikeansuuntaiseksi.
Ankkurin päissä on tälläiset hiiliharjat. Toiset hiiliharjat maadoittaa ja toiset välittää virtaa.
Tässä on hammaspyörä ja vapaa kytkin. Hammaspyörä pyörittää auton
moottorin vauhtipyörää käynnistyksessä, vapaakytkin estää startin
tuhoutumisen, jos käynnistystä jatketaan moottorin käynnistyttyä.
Käynnistimen ankkuri sijoitetaan käynnistimen rungon sisälle(kuva)
käynnistimen rungossa on kenttäkäämit, joiden mangeettikenttä pyörittää
ankkuria käynnistyksen aikana.
Solenoidi on kytkin, joka kytkee käynnistystilanteessa virran
käynnistimen ankkurille. Akun plus liitin kytketään solenoidille ja
miinus liitin mahdollisimman hyvään kontaktiin lähelle
käynnistysmoottorin runkoa.
Käynnistimen toimintaa ohjataan virta-avaimella. Virta-avaimen
kiertäminen käynnistysasentoon saa solenoidin kytkemään päävirran
käynnistimelle ja pyörivä ankkuri pyörittää moottoria.
Mittailua.
Mittasimme startin herätejännitteen , toinen johto maihin ja toinen
startin heräte johtoon. Herätejännitteen pitää olla minimissään 12v.
Akun lepojännite, yleismittarin toinen johto maihin ja toinen plus napaan. Lepojännite on hyvä.
Akun jännite startattaessa. Toinen akun plussaan ja toinen maihin
niinkuin edellisessä. Jännite putoaa käynnistäessä, mutta se ei saisi
pudota alle 9,6v. Tässä autossa on vähän huono akku
Käynnistimen virta normaali starttauksessa mitattuna virtapihdillä. 62ampeeria on hyvä tulos
Käynnistimen virta jarruavasten/ vaihdepäällä. 131 ampeeria eli rasitus ja startin tarvitsema virran määrä tuplaantui.
Tässä mittauksessa mittasimme jännitehäviötä startin plusjohtimelta. Eli
toinen mittausjohto oli akun plusnavassa ja toinen startin solenoidin
plusnavassa. Häviötä saa olla max 0,5v
Tässä mittasimme jännitehäviötä miinuspuolelta toinen akun miinuksessa ja toinen startin rungossa.
Häviötä ei ole hyvä olla 0,5v
Oskilliskoopilla virtamittaus startattaessa.
Herätejännitteen mittaus oskilloskooppia käyttäen. Virtapihtiä(herätinjohdossa) ja miinus johdinta(akussa) käyttäen
Virtapihti on laitettu kiinni startin virtajohtoon ja virrat päälle
laittaessa auto alkaa hehkuttaa jolloin akun jännite putoaa ja virta
kasvaa.
Startatessa jännite putoaa, koska startti ottaa virtaa.
Starttauksen jälkeen virran haukkaaminen loppuu ja lataaminen alkaa.
Tehnyt. Roope, Tomi R, Joonas, Otto
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti