tiistai 8. maaliskuuta 2016

nelivetojärjestelmä tehtävä

 Tehtävän tarkoitus on tutkia erilaisten nelivetojärestelmien rakennetta ja toimintaperiaatetta.

Volvo v70 haldex neliveto järjestelmä

Tässä kuvassa on nelivedon ohjauyksikkö (DEM)
Tässä on perän sähköinen syöttöpumppu
Tässä kuvassa näkyy kulmavaihde joka välittää vedon kardaani akselille.


 Toisena autona bmw 330 xd jossa on jatkuva neliveto


 Tässä kuvassa on etuperä joka välittää vedon etupyörille.
Tässä kuvassa on takaperä joka välittää vedon takapyörille.
Tässä kuvassa on jakolaatikko jonka avulla veto välitetään etu sekä taka perille.
Moottorin puottama voima on siirtyny joko kytkimen tai momentinmuuntimen kautta vaihteistoon ja vaihteistosta voima pitää saada eteen ja taakse. Näinpä voiman siirrossa jakolaatikon paikka on vaihteiston jälkeen. Akseleihin voima siirtyy kardaaniakseleita pitkin, eli valinnaisesti nelivetoisessa autossa voidaan katsoa olevan etu- ja takakardaaniakaselit. Taakse kardaaniakseli kulkee suoraan kutakuinkin samassa tasossa kuin kaikki edeltävät voimansiirron akselit. Eteen menevä kardaaniakseli ei kuitenkaan voi olla samassa tasossa , koska silloinhan se pitäisi lävistää vaihteisto, kytkin ja moottori.




Miten neliveto auto eroaa kaksivetoistesta voimansiirron osalta?

Nelivedossa jos moottori on pitkittäin niin vaihteiston jälkeen on jakolaatikko joka jakaa vedon eteen ja taakse kardaaniakseleilla.
Jos moottori on poikittain niin vaihteistossa on kulmavaihde joka jakaa vedon taakse kardaani akselilla.

Miksi neliveto autossa on keskitasauspyörästö?

Keskitasauspyörästöä käytetään nelivetoisissa autoissa ja sijoitetaan etu ja taka-akselin väliin.
Sen avulla voiman jaon ei tarvitse olla kiinteä, ja nelivetoa voi käyttää kiinteällä pinnalla ilman että auto kääntyy kankeasti. Keskitasauspyörästön voi lukita jolloin etu ja taka-akselille tulee kokoajan yhtäsuuri voima mutta silloin auto kääntyy kankeammin.
Keskitasauspyörästön yhteyteen usein sijoitetaan jokin muu kytkin jolla voiman jakoa voidaan säätää, mm viskokytkin.


Miten neliveto järjestelmä vaikuttaa auton jarrutus käyttäytymiseen?

Nykyaikaisissa nelivetoautoissa ei vaikuta paljoa mitään.


Miten nelivetoisen auton huolto eroaa kaksivetoisesta autosta?

 Enemmän tarkastuskohteita mm. vetoakselit, perä(t), siirtovaihde.

Tekijät: Tomi Rutanen , Niko Ståhlberg


1 kommentti:

  1. Vaikeaa asiaa näin maallikolle. Juuri sain palautetta meidän autosta, että diesel pumppu pitäisi vaihtaa. Kuulostaa hankalalta, joten aion pyytää miestäni selvittämään asiaa enemmän. Onneksi on niätä ammattilaisia. https://dieselosa.fi/dieselkorjaamo/

    VastaaPoista